Page 51 - aktuel-6

Basic HTML Version

BezmiâlemAktüel 2014 /
51
nesi fizyoterapist biri tıp doktoru tarafından yazılmış-
tır. (www.ibk.nu). Roxendal şizofren rehabilitasyon
kapsamında Temel BFT’sini psikiyatrik fizyoterapide
tanıtmıştır. Skatteboe kişilik bozukluğu olan hastala-
rın grup tedavisinde BFT egzersizlerinin birleşimini
kullanmış, Mattsson cinsel istismara uğramış kadın-
larda ve psikosomatik kronik pelvik ağrısı olanlarda
BFT sonuçlarını araştırmıştır. Somatoform, duygu
durum ve kişilik bozukluğu olan hastalarda BFT’nin
kısa dönem ve uzun dönem pozitif sonuçları, ran-
domize kontrollü bir çalışmada psikiyatrik ayaktan
hasta bakımında BFT alan grupta önemli gelişmeler
açıklanmıştır. İrrtabl bağırsak sendromu olan hasta-
larda BFT hem somatik hem de psikolojik belirtiler
üzerine etkili olduğu gösterilmiştir. Yeme bozukluğu
olan hastalarda BFT’nin bozulmuş beden imajını de-
ğiştirmede ve beden kontrolünde farkındalık eğiti-
mi giderek ilgi görmektedir. Kas-iskelet rahatsızlığı
(fibromiyalji, kronik ve yaygın ağrı) olan hastalarda
BFT faydalı olduğunu gösteren çalışmalar yapılmış-
tır.
Beden farkındalığı müzik ve dans sanatçıları, golf,
binicilik gibi belirli bir alanda bireyin kapasitesinin
artırılması için aynı zamanda bir aktivite ya da spor
için hazırlık olarak kullanılabilir.
Beden Farkındalık Tedavisi’nde Uzman Olan
Terapistin Eğitimi
Sertifikalı terapistin eğitimi beş adımlık bir eğitim
programını gerektirir. Program terapistin kendi te-
davi deneyimi ve süreci göz önünde bulundurularak
teorik, pratik ve klinik eğitiminden oluşur. Öğrenciler
dört kez 1 haftalık eğitim oturumlarına katılarak ev
ödevlerini yaparlar. İlk iki seviye beden farkındalığını
geliştirmeye ve iç perspektiften sürecin anlaşılması-
na odaklaşır. Aynı zamanda teorik çerçeve ve Beden
Farkındalık geçmişi kadar hastalarla çalışmada sö-
zel hedefler ve motivasyonel yönlerin nasıl olacağı
üzerinde durulur. Üçüncü düzeyde, öğrenciler BFT
ile bireysel hasta tedavi ederler ve sürecin raporunu
yazarlar. Dördüncü seviye öğrencinin aynı zamanda
grup tedavi süreci ve BFT’ de terapistin rolü üzerine
bir rapor yazdığı grup ile tedaviye odaklaşır. Öğrenci
aynı zamanda klinik perspektiften ciddi değerlendiri-
len yaklaşık 2000 sayfa uygun literatür okur. Tüm ra-
porlar onaylayan ve geribildirim veren bir öğretmen
tarafından değerlendirilir. Beşinci düzey klinik olarak
ilgi duyduğu alanda proje yazımını kapsar.
Beden Farkındalık Tedavi yönteminin eğitimi İsveç’te
Basic Body Awareness Therapy Enstitüsü’nde özel
eğitim olarak veya Norveç Bergen Üniversitesi’nde
mezuniyet sonrası sertifika programı olarak (60 EC
kredi) verilir. Bu eğitimden sonra öğrenciler sertifikalı
Beden Farkındalık Tedavisi uzman terapisti olurlar.
Diğer meslek uzmanları, ör; psikolog, sosyal hizmet
uzmanı eğitimin ilk iki adımına kabul edilirken tam
eğitim sadece mezun fizyoterapistler içindir. Bir te-
rapistin eğitim 4-5 yıl süresince 30 haftadan oluşur.
Avrupa’da yaklaşık 150 sertifikalı BAT terapis-
ti vardır. Bugün İsveç, Danimarka, Finlandiya ve
Norveç’den sonra yöntem daha fazla ülkeye ya-
yılıyor. İzlanda, İsviçre, Avusturya, İskoçya, Hol-
landa, İspanya, İngiltere ve Türkiye diğer ülke-
ler arasında yer alıyor. Uluslararası öğretmen
grubu (ILBK) yöntemi geliştirme ve kalite sorun-
ları üzerine çalışmak için düzenli olarak buluşuyor.
KAYNAKLAR
1. Gard G. Body Awareness Therapy for Patients with fibromyalgia
and chronic pain. Disability and Rehabilitation. 2005;27:725-728
2. Gyllensten AL. Basic Body Awareness Therapy. Thesis.Lund
University, Department of Physiotherapy. Lund 2001
3. Gyllensten AL, Skär L, Miller M, Gard G. Embodied identity-A
deeper understanding of body awareness. Physiotherapy Theory
and Practice. 2010; 26: 439-446
4. Roxendal G. Body Awareness Therapy and The Body Aware-
ness scale, treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy.
(Thesis) University of Gothenburg. Department of Psychiatry. Go-
thenburg. 1985
5. Skatteboe UB, Friis S, Kvamsdal HopeM, Vaglum P. Body Awa-
reness group therapy for patients with personality disorders. Phy-
siotherapy and Psychosomatics 1989;51:11-17
Beden Farkındalık Tedavisi’nin amacı;
daha az efora ve daha iyi bir fonksiyona
doğru ilerleyerek, hareketlerde bilinçlilik
ve bedenin farkındalığını arttırmaktır.
Tedavi programı günlük yaşamdan basit
hareket egzersizlerinden oluşmaktadır.
Bu egzersizler yatarak, oturarak, ayakta
durma, yürüme ve partnerle yapılan kişisel
egzersizlerdir. Nefes ve sesin kullanımı
egzersizlerle bütünleştirilir.